Ahad, 3 Oktober 2010

SOALAN NO 7: SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SEJARAH 2 STPM SMK SULTAN YUSSUF, BT. GAJAH 2010

Huraikan sistem pemerintahan beraja di Myanmar dan Vietnam sebelum penglibatan kuasa Barat.

Pengenalan ( 2/3 M )
Sistem pemerintahan beraja merupakan satu bentuk pentadbiran yang diamalkan di kebanyakan negara Asia termasuklah Myanmar dan Vietnam. Di Myanmar sistem beraja merupakan campuran sistem tempatan dengan pengaruh agama Hindu dan Buddha melalui proses keindiaan manakala di Vietnam yang menerima naugan China turut di pengaruhi unsur Confucius. Di kedua-dua negara, raja merupakan ketua kerajaan yang berkuasa mutlak dalam semua aspek kehidupan meliputi politik, ekonomi dan sosial. Myanmar pula ditadbir oleh dinasti Konbaung tetapi jatuh ke tangan British pada tahun 1886 manakala Vietnam yang menggunakan gelaran maharaja pula ditadbir oleh dinasti Nguyen mulai 1802 hingga 1945.

A. Myanmar ( 10 M )

Sistem beraja di Myanmar berasaskan pengaruh sistem politik di India. Sistem bercorak keindiaan ini merupakan gabungan unsur-unsur keindiaan dengan unsur-unsur tempatan tetapi unsur-unsur keindiaan mengatasi unsur-unsur tempatan. Mengikut kepercayaan Hindu-Buddha, konsep orde kosmos diumpamakan kepada satu negara iaitu negara tersebut melambangkan satu alam semesta dan pusatnya ialah ibu kota. Raja sendiri menjadi pusat alam. Raja akan membina masyarakat selaras dengan peraturan-peraturan alam semesta atau dharma. Raja juga dianggap sebagai dewaraja iaitu raja dianggap sebagai wakil tuhan di bumi atau ’god shadow on earth’, dengan itu rakyat tidak boleh mempersoalkan segala tindak-tanduk raja.

Di Myanmar, Kanun India Manu telah meletakkan taraf separa ketuhanan ke atas raja. Mengikut Cady dalam bukunya South East Asia: Its Historical Development, menjelaskan ” tiada orang Myanmar yang berani mempersoalkan hak raja bagi menguasai kehidupan, harta dan kewajibannya kecuali kalau orang itu sanggup dikatakan sebagai penderhaka”. Sifat ketuhanan ini diberi oleh sami-sami Brahmin kepada raja apabila mereka memegang payung putih yang menunjukkan simbol kedaulatan dan ketuhanan dan mengurniakan raja-raja dengan alat kebesaran yang mempunyai sifat-sifat sakti. Bilangan gajah putih yang dimiliki oleh raja merupakan satu tanda kekuasaan raja Myanmar. Istana pula menjadi satu simbol yang mewakili Gunung Meru iaitu tempat kediaman tuhan-tuhan dan pusat alam menurut kosmologi orang India. Prinsip kosmologi ini memberi kuasa yang sangat besar kepada raja dan juga menolong meninggikan anggapan diri dan kebanggaan mereka. Kegagalan raja mempertahankan ibu negeri daripada ditawan bermakna kehilangan takhta kerajaan. Bagi mempertahankan istana dan ibu negeri, raja akan membina tembok.

Raja Myanmar menpunyai kuasa mutlak dalam semua bidang sama ada politik, ekonomi mahupun sosial. Segala tindak-tanduk raja tidak boleh dipertikaikan oleh rakyat dan kekuasaan raja tersebut hanya dibatasi oleh agama Buddha agar raja tidak bertindak zalim kepada rakyat. Dalam bidang pentadbiran, raja akan dibantu oleh para pembesar yang dilantik sama ada di peringkat pusat, wilayah mahupun kampung.

Pemerintah beraja di Myanmar turut dikaitkan dengan unsur agama Buddha terutama Buddha Theraveda.. Golongan Brahmin menjadi penasihat raja dalam hal-hal pentadbiran terutama yang berkaitan dengan keagamaan. Malah di Myanmar raja adalah penaung kepada segala upacara keagaman dan bertanggungjawab terhadap pembinaan kuil (pagoda) serta mempertahankan kesuciannya. Raja Mindon Min pernah menjadi sami Buddha dan telah berusaha untuk mengembalikan kegemilangan agama Buddha di Myanmar termasuklah membina pagoda besar di Bandar Mandalay.

Raja juga bertanggungjawab untuk melantik pembesar yang akan membantu raja dalam menjalankan pentadbiran sama ada di peringkat pusat, wilayah, daerah mahupun kampung. Antara pembesar-pembesar yang membantu raja termasuklah Einshemin ( Raja Muda ) , Wungyi (menteri-menteri diraja), Windauk ( menteri-menteri kelas dua ) Atwinwun dan Myothugyi. Kekuatan, keberkesanan dan kelancaran pentadbiran beraja di Myanmar banyak dipengaruhi oleh peranan pembesar.

Raja Myanmar turut berperanan dalam bidang kehakiman dan undang-undang termasuklah bertindak sebagai ketua hakim. Raja dianggap sebagai penggubal undang-undang dan Brahmin pula adalah penasihat utama raja dalam bidang perundangan. Sebarang hukuman yang dijatuhkan oleh raja adalah muktamat termasuk hukuman mati.

Dari segi ekonomi, raja Myanmar berkuasa penuh ke atas semua tanah kerajaan dan dianugerahkn kepada para pembesar untuk ditadbir dan diusahakan. Raja juga turut menguasai hasil negara terutamanya pungutannya cukai, hasil pertanian, perdagangan dan lain-lain. Pembesar menjadi perantara antara raja dan rakyat dalam urusan pungutan cukai. Walau bagaimanapun terdapat beberapa komoditi ekonomi yang menjadi monopoli di raja termasuklah perlombongan permata, kayu jati, beras, petroleum dan kapas.

B. Vietnam ( 10 M )

Gelaran maharaja mula digunakan di Vietnam mulai tahun 1788 oleh Maharaja Quang Trung. Sistem maharaja Vietnam menerima pengaruh China kerana Vietnam berada di bawah pentadbiran langsung Kerajaan China sejak 111 sebelum Masihi. Maharaja Vietnam menghantar ufti tahunan ke China sebagai mengakui kedaulatan China. Jika berlaku pertukaran pemerintah, Vietnam akan menghantar utusan ke Peking untuk memakumkannya. Majlis pertabalan maharaja Vietnam akan dilakukan oleh wakil maharaja China dan maharaja tersebut akan dianggap sebagai maharaja yang sah dan berwibawa.

Di Vietnam, maharaja mempunyai kuasa mutlak dalam semua bidang termasulah politik, ekonomi dan sosial seperti pemerintahan pusat, pemilikan tanah dan harta. Tugas maharaja Vietnam sering dipenuhi dengan upacara adat resam tradisional. Kesejahteraan rakyat dan negara bergantung kepada kebijaksanaan maharajanya. Pengabaian terhadap upacara adat resam akan menyebabkan negara ditimpa kecelakaan. Mengikut Confucius “seseorang maharaja samalah seperti angin, rakyat umpama rumput. Rumput akan tunduk mengikut arah angin bertiup. Jika maharaja tidak berlaku adil, mandat dari syurga yang dimilikinya akan lenyap. Penentangan rakyat dikatakan sangat wajar”. Maharaja perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap sebarang bencara alam yang berlaku semasa pemerintahannya. Maharaja Minh Mang pernah membatalkan jamuan istana apabila mengetahui berlakunya bencana empangan pecah di utara Vietnam.

Maharaja Vietnam yang menerima pengaruh China dianggap sebagai “son of heaven” (anak tuhan). Baginda mendapat mandat dari Tuhan untuk memerintah. Kalau negara maju, rakyat menganggap maharaja mendapat mandat Tuhan dan disebaliknya, jika maharaja kehilangan mandat, rakyat boleh menggulingkannya. Di samping itu maharaja Vietnam dikehendaki mempunyai latar belakang pendidikan China serta perlu menguasai dan memahami secara mendalam ajaran dan falsafah Cofucius.

Dalam sistem feudal Vietnam, maharaja berada di puncak hierarki sosial yang terdiri daripada maharaja, golongan cendiakawan ( Quan atau Mandarin ), petani dan hamba.
Dalam menjalankan pentadbiran, maharaja dibantu oleh pembesar iaitu Mandarin atau quan dan mereka merupakan cendiakawan yang mendapat kuasa daripada raja dan berpeluang untuk mempengaruhi Maharaja dalam menjalankan pentadbiran. Dalam sastera Vietnam, dinyatakan bahawa kaum raja dan Mandarin melakukan penyeksaan: “Raja memaksa rakyat bekerja tanpa makan dan tidak dibayar gaji. Kaum ini mencuri dan merampas seberapa banyak yang dapat.”

Maharaja Gia Long ( Nguyen Anh ) menjalankan pentadbiran berpusat di Hue dengan penekanan kepada birokratik yang berasaskan hierarki Mandarin. Maharaja bertindak sebagai ketua kerajaan dan dibantu oleh enam Quan (kementerian). Maharaja turut mempengerusikan Nai-Cac ( Majlis Tertinggi ) dengan dibantu oleh enam orang menteri kanan. Majlis ini bertanggungjawab menyelesaikan perkara-perkara yang gagal diselesaikan di peringkat Quan. Wilayah Annam yang menempatkan ibu kota Vietnam terletak di bawah kekuasaan maharaja.

Maharaja Gia Long dan Minh Mang turut berusaha mengatasi amalan-amalan feudal dan penindasan terhadap rakyat yang dilakukan oleh pembesar Mandarin atau Quan kerana dikenalpasti sebagai faktor yang melemahkan Vietnam. Maharaja Gia Long juga bertindak menghapuskan keistimewaan yang dinikmati oleh golongan bangsawan dan kerabat diraja seperti pemilikan tanah secara besar-besaran dan melarang pegawai kerajaan menerima cukai.

Kesimpulan ( 2/3 M )

Berdasarkan huraian di atas dapat disimpulkan bahawa sistem pemerintahan yang diamalkan di Myanmar dan Vitnam mula mengalami perubahan setelah kemasukan pengaruh barat iaitu British di Myanmar dan Perancis Vietnan. Di Myanmar mulai 1826 kuasa politik raja-rajanya mula berkurangan hinggalah seluruh kuasa tersebut jatuh ke tangan British apabila Myanmar tewas dalam Perang Inggeris- Myanmar III pada 1886 dan tamatlah sistem pemerintahan beraja di Myanmar. Di Vietnam akibat perluasan pengaruh Perancis, sistem beraja maharaja yang diamalkan selama ini semakin luntur pengaruhnya dan digantikan dengan sistem pentadbiran berteraskan birokrasi barat yang iperkenalkan oleh Perancis. Namun begitu sistem pemerintahan beraja / maharaja di Vietnam mampu bertahan sehingga 1945.